miércoles, 18 de junio de 2014

UNITAT DIDÀCTICA


Continuant amb l'explicació del Currículum d'Educació Primària, en aquesta entrada parlaré de LES UNITATS DIDÀCTIQUES, i altres conceptes que apareixen al Currículum d'Educació Primària.
El desenvolupament del currículum té diversos nivells: En primer lloc, a través del Projecte educatiu del centre (PEC) en què l’escola defineix les línies generals del desplegament curricular. En segon lloc, les programacions anuals en què es planifica l’ensenyament per cicle o curs i per màtèria, matenint sempre una coherència interna entre les diferents matèries en cada etapa. I en tercer lloc, les unitats didàctiques en què es concreta l’ensenyament i aprenentatge a l’aula.  
El Projecte educatiu de centre (PEC) és el document més important d’una escola, conté les decisions adoptades pel centre en relació amb les finalitats educatives i els tres d’identitat del centre, el desplegament curricular  i la concreció dels diferentes projectes i programes segons el context socioeconòmic i cultural del centre i les característiques de l’alumnat.
Les programacions anuals determina les intencions educatives i el pla d’acció d’un equip docent durant un periode de temps determinat. Les editorials proporcionen als centres programacions anuals ja elaborades, tot i que, sempre han de procurar adoptar-se a les necessitats i característiques del propi centre. Les programacions han de ser flexibles perquè es puguin adaptar a les diverses situacions que es donen en una aula en el procés d’aprenentatge. Permeten una visió panoràmica dels objectius educatius de cada àrea, de la distribució temporal dels continguts, dels criteris d’avaluació i per exetenció de les competències bàsiques que es duen a terme.
Els components d’una programació són:
1.-  Per a què ensenyem? (objectius)
2.- Què ensenyem? (continguts).
3.- Quan i com ensenyem? (seqüència didàctica i metodològica)
4.- Per a què, quan i com avaluem? (criteris d’avaluació).
5.- Competències bàsiques.
Els objectius es defineixen per cada àrea o matèria al llarg de tota l’etapa.  A nivell formal, es descriure utilitzant un verb que utilitzi una acció (cercar, elaborar, analitzar, valorar, etc.). L’objectiu ha de comprendre elements conceptuals, procedimentals i actitudinals de les competències a assolir de manera que hi hagi una connexió entre  l’objectiu i la competència.  El verd d’acció que inicia la frase es correspondrà prioritàriament amb el component procedimental o actitudinal de l’acció competencial.
Sempre s’ha d’intentar establir relacions entre les diferents àrees o matèries per tal d’assolir complementament les competències bàsiques.
S’entén per unitat didàctica  (o de programació) el conjunt d’activitats d’ensenyament i d’aprenentatge ordenades, estructurades i inclou activitats d’avaluació. Les unitats didàctiques es centren en la seqüència didàctica de les activitats i en les metodologies utilizades.

Els components bàsics d’una unitat didàctica són:
1.- Objectius d’aprenentatge.
2.- Competències bàsiques.
3.- Continguts.
4.- Metologia i seqüència didàctiques (tipologia d’activitats, temporització, materials o recursos a utilitzar, organització social de l’aula i atenció a la diversitat).
5.- Criteris d’avaluació.

 S’ha de posar de relleu les fases didàctiques de les activitats:
Primera fase: Exploració d’idees prèvies.
Segona fase: Introducció de nous continguts.
Tercera fase: Estructuració dels coneixements.
Quarta fase: Aplicació del coneixement.

REFLEXIÓ: Resaltar els tres nivells de concreció del currículum: Primer nivell: Projecte educatiu del centre (PEC). Segon nivell: Les programacions anuals. Tercer nivell: Les unitats didàctiques. Les unitats didàctiques hauran de tenir en compte la diversitat. S'entén per diversitat la diferència a tots nivells (comprensió, mobilitat, lingüística, etc.).

<<ACTIVITAT>>
En aquestes sessions hem realitzat una unitat didàctica utilizant el currículum. Primer hem elaborat en grup l'activitat, fent-nos valer del currículum, i posteriorment ens hem intercanviat l'unitat didàctica entre els grups per corregir-la.



<<ACTIVITAT>>

INCLUSIÓ, INTEGRACIÓ, EXCLUSIÓ I SEGREGACIÓ
En Martí ens ha dit que representessim individualment en un paper   el conceptes d’inclusió, integració, exclusió i segregació.  A continuació ens ha mostrat una representació correcta dels anteriors: 
Nosaltres com a futurs professors hem de treballar a l’aula el tema d’escola inclusiva. Els serveis educatius determinen si un alumne necessita més recursos a nivell personal. 
La pregunta és: Quina és la línea vermella entre una escola ordinària i una escola especial?  



No hay comentarios:

Publicar un comentario