El llibre de text és un dels instruments que permet al professorat transmetre els continguts imprescindibles per assolir les competències bàsiques corresponents. No obstant, els professors hem de tenir en compte que no és l'únic recurs al nostra abast.
D'altra banda, a l’hora de triar els llibres de texts hem de tenir present si aquests tenen les
característiques necessàries per una bona transmissió dels continguts. Així, el llibre de text ha de tenir unes
determinades característiques (tipus de lletra, vocabulari,
il·lustracions) en funció del cicle (inicial, mitjà o superior), així per
exemple en el cicle inicial la lletra del llibre haurà de ser gran i contenir
moltes il·lustracions. El llibre ha d’afavorir l’autoaprenentatge, en el
sentit, de que l’alumne pugui llegir aquell llibre i aprendre i comprendre per
si mateix un determinat contingut.
Personalment, un dels aspectes més
rellevants que ha de tenir un llibre de text és l’estructuració dels continguts
i les corresponents activitats, és a dir, una bona organització dels
coneixements permetrà un millor assoliment de les competències
bàsiques. El llibre de text ha de suggerir
exercicis atractius pels alumnes, i
ha de facilitar la tasca del docent pel que fa a la planificació del
temps i els continguts.
<<ACTIVITAT>>
En aquesta sessió en Martí ens ha proposat analitzar un llibre de text a partir de les següents preguntes:
1. Què és el
primer que fas quan el tens a les teves mans? (Fullejar-lo, veure l’índex, et
quedes en un capítol, …)
El primer que faig quan el tinc a les meves mans és
fullejar-lo per veure el tamany de la lletre, si té imatges didàctiques,
activitats, els colors, també m’aturo per llegir algunes pàgines per fer-me de com està redacta, quina mena
d’activitats proposa, etc.
2. Com el
mires, des de quin lloc? (com alumna/e, futur professional,…)
El llibre de text el miro en un primer moment des
del punt de vista d’un alumne, ja que encara no he acabat la meva formació de
professor, i en un segon moment el miro com a professor pensant quina mena
d’activitats proposa, i si la matèria tractada és suficiente segon el meu propi
criteri.
3. Què és el que primer crida la teva
atenció, què és el que més t’importa d’ell? (dibuixos, colors, organització i
estructura del llibre).
El primer que em crida l’atenció són les
il·lustracions del llibre, la tipografia utilizada, i el que més m’importa
d’ell és que estigui ben estructurat, és a dir, que es pugui diferenciar
clarament el que és la teoria, els exemples, les propostes d’activitats, les
activitats, etc.
4. Per què el
triaries o per què no?
El triaria perquè té il·lustracions didàctiques molt aclaridores, el tamany de
la tipografia adequat i no té un excés d’informació, hi ha activitats bàsiques
o esencials després de la teoria molt útils per consolidar els coneixements.
No el triaria
perquè el seu índex no és molt clar, no té un quadre-resum al final de cada unitat.
5. Quina idea
o concepte d’ensenyament transmet?
El llibre transmet un concepte d’ensenyament
individualista ja que la gran majoria de les activitats proposades al llibre
són pensades perquè l’alumne faci de forma individual, i només trobem algunes
propostes grupals limitades a la presentació de l’activitat individual al
grup-classe. Cal dir també que al llarg del llibre trobem algunes imatges que
transmeten la idea d’una societat masclista, com el fet que apareix una dona
amb sabates de taló, o un noi vestit d’esport corren en un estadi enlloc d’una
noia. També transmet la idea d’una societat racista en el fet que la majoria
d’actors de llibre són de raça caucàsica.
6. Què estic
disposada/t a fer amb ell si l’hagués de fer servir?
Si hagués de fer servir el llibre sel·leccionaria
alguna de les activitats utilizades, i altres les modificaria profundament per
adaptar-les a la necessitat de la classe. Tampoc crec que comences a treballar
amb el llibre per la pàgina 1, sinó que combinaria diferents unitats per tal
d’assolir el meu objectiu.
7. Com estan estructurats els temes?
(teoria, abundància o no d’activitats, només exercicis)
Cada unitat s’estructura de la forma següent: primer
teoria amb exemples, segon abundància d’activitats que en algunes ocasions
s’intercalen en petites aclaracions teòriques, i finalitza cada unitat en un
exercici global de síntesi.
8. Existeix
gradualitat en el desenvolupament dels continguts i activitats?
Si que existeix una gradualitat en el
desenvolupament dels continguts i activitats, així si observem l’índex del
llibre observem que les unitats van de conceptes lingüístics més simples
(l’oració, el subjecte, el predicat) a conceptes més complexes (el subjecte
el·líptic, l’estil directe i l’estil indirecte…). També les activitats són més
senzilles al principi de l’unitat que
per exemple l’activitat de síntesi final en què hi ha una condesació de
tota la teoria tractada al llarg de l’unitat.
9. Quines
activitats descartaries, quines deixaries?
Alguna de les activitats que descartaria són: una
activitat que consisteix a copiar
el text a l’ordinador i senyalar les preposicions, ja que crec que no es
tracta d’una dels objectius de l’àrea de la llengua castellana. També ometria
alguna de les lectures proposades en el llibre, perquè personalment crec que hi
ha un excés de lectures i que resulta completament impossible tractar-les totes
de forma profunda al llarg del curs.
10. Series
capaç de resoldre les activitats proposades?
Seria capaç de resoldre la gran majoria d’activitats
proposades, però com a bon professor hauria d’ampliar els coneixements
proporcionats al llibre text i també actualitzar-me sobre els mateixos.
d’investigar i estudiar prèviament les unitats que es vagin a explicar per tal
d’aprofundir sobre la matèria.
B. Compara
llibres de diferentes anys i respon:
1. Pertanyen a
la mateixa llei educativa?
LGE
(1970), LODE (1985), LOGSE (1990),
LOE (2006)
Ambdós són de la llei educativa LOE (2006) un és del
2009 i l’altre del 2014.
2. Com
evolucionen els enunciats, activitats, recursos, imatges, …?
En primer lloc cal dir que ambdós llibres pertanyen
a la mateixa editorial barcanova però de diferent any. El llibre de text del
2014 té menys lectures en el llibre teòric, trobem més esquemes conceptuals,
trobem activitats interdisciplinars com ara barrejar un experiment propi del
medi natural amb una activitat de redacció del procés de treball científic. D’altra
banda el llibre de text del 2009 té un llibre que engloba teoria, activitats i
en canvi el llibre de text del 2014 està comprés per tres llibres un de teoria,
un d’activitats, i un quadern d’activitats.
3. Hi ha una
evolució didàctica? En què et bases?
Existeix un evolució didàctica basant-me en el fet
que mentre el llibre de text de 2009 té un gran componen individualista i en
canvi el llibre de text de 2014 té una concepció didàctica més grupal i
interdisciplinar.
REFLEXIÓ: Sovint els llibres de text han representat els interessos d'una determinada societat, així per exemple hi podríem trobar il·lustracions de dones rentant plats i tenint cura dels infants, o persones de raça negre fent tasques pròpies d'esclaus. Nosaltres com a professors hem de tenir present que els llibres de text són una ajuda en la nostra tasca, però sempre sabent que podem anar més enllà del que posa en les seves pàgines, utilitzant els nostres propis recursos.
REFLEXIÓ: Sovint els llibres de text han representat els interessos d'una determinada societat, així per exemple hi podríem trobar il·lustracions de dones rentant plats i tenint cura dels infants, o persones de raça negre fent tasques pròpies d'esclaus. Nosaltres com a professors hem de tenir present que els llibres de text són una ajuda en la nostra tasca, però sempre sabent que podem anar més enllà del que posa en les seves pàgines, utilitzant els nostres propis recursos.
No hay comentarios:
Publicar un comentario