miércoles, 18 de junio de 2014

ELS LLIBRES DE TEXT



El llibre de text és un dels instruments que permet al professorat transmetre els continguts imprescindibles per assolir les competències bàsiques corresponents. No obstant, els professors hem de tenir en compte que no és l'únic recurs al nostra abast.  
D'altra banda, a l’hora de triar els llibres de texts hem de tenir present  si aquests tenen les característiques necessàries per una bona transmissió dels continguts. Així, el llibre de text ha de tenir unes determinades característiques (tipus de lletra, vocabulari, il·lustracions) en funció del cicle (inicial, mitjà o superior), així per exemple en el cicle inicial la lletra del llibre haurà de ser gran i contenir moltes il·lustracions. El llibre ha d’afavorir l’autoaprenentatge, en el sentit, de que l’alumne pugui llegir aquell llibre i aprendre i comprendre per si mateix un determinat contingut.

Personalment, un dels aspectes més rellevants que ha de tenir un llibre de text és l’estructuració dels continguts i les corresponents activitats, és a dir, una bona organització dels coneixements permetrà un millor assoliment de les competències bàsiques. El llibre de text ha de suggerir exercicis atractius pels alumnes, i  ha de facilitar la tasca del docent pel que fa a la planificació del temps i els continguts.

<<ACTIVITAT>>
En aquesta sessió en Martí ens ha proposat analitzar un llibre de text a partir de les següents preguntes: 


1. Què és el primer que fas quan el tens a les teves mans? (Fullejar-lo, veure l’índex, et quedes en un capítol, …)
El primer que faig quan el tinc a les meves mans és fullejar-lo per veure el tamany de la lletre, si té imatges didàctiques, activitats, els colors, també m’aturo per llegir algunes pàgines per  fer-me de com està redacta, quina mena d’activitats proposa, etc.

2. Com el mires, des de quin lloc? (com alumna/e, futur professional,…)

El llibre de text el miro en un primer moment des del punt de vista d’un alumne, ja que encara no he acabat la meva formació de professor, i en un segon moment el miro com a professor pensant quina mena d’activitats proposa, i si la matèria tractada és suficiente segon el meu propi criteri.

3.  Què és el que primer crida la teva atenció, què és el que més t’importa d’ell? (dibuixos, colors, organització i estructura del llibre).

El primer que em crida l’atenció són les il·lustracions del llibre, la tipografia utilizada, i el que més m’importa d’ell és que estigui ben estructurat, és a dir, que es pugui diferenciar clarament el que és la teoria, els exemples, les propostes d’activitats, les activitats, etc.

4. Per què el triaries o per què no?
El triaria perquè  té il·lustracions didàctiques molt aclaridores, el tamany de la tipografia adequat i no té un excés d’informació, hi ha activitats bàsiques o esencials després de la teoria molt útils per consolidar els coneixements.

No el triaria  perquè el seu índex no és molt clar, no té  un quadre-resum al final de cada unitat.

5. Quina idea o concepte d’ensenyament transmet?
El llibre transmet un concepte d’ensenyament individualista ja que la gran majoria de les activitats proposades al llibre són pensades perquè l’alumne faci de forma individual, i només trobem algunes propostes grupals limitades a la presentació de l’activitat individual al grup-classe. Cal dir també que al llarg del llibre trobem algunes imatges que transmeten la idea d’una societat masclista, com el fet que apareix una dona amb sabates de taló, o un noi vestit d’esport corren en un estadi enlloc d’una noia. També transmet la idea d’una societat racista en el fet que la majoria d’actors de llibre són de raça caucàsica.

6. Què estic disposada/t a fer amb ell si l’hagués de fer servir?
Si hagués de fer servir el llibre sel·leccionaria alguna de les activitats utilizades, i altres les modificaria profundament per adaptar-les a la necessitat de la classe. Tampoc crec que comences a treballar amb el llibre per la pàgina 1, sinó que combinaria diferents unitats per tal d’assolir el meu objectiu.

7.  Com estan estructurats els temes? (teoria, abundància o no d’activitats, només exercicis)

Cada unitat s’estructura de la forma següent: primer teoria amb exemples, segon abundància d’activitats que en algunes ocasions s’intercalen en petites aclaracions teòriques, i finalitza cada unitat en un exercici global de síntesi.

8. Existeix gradualitat en el desenvolupament dels continguts i activitats?

Si que existeix una gradualitat en el desenvolupament dels continguts i activitats, així si observem l’índex del llibre observem que les unitats van de conceptes lingüístics més simples (l’oració, el subjecte, el predicat) a conceptes més complexes (el subjecte el·líptic, l’estil directe i l’estil indirecte…). També les activitats són més senzilles al principi de l’unitat que  per exemple l’activitat de síntesi final en què hi ha una condesació de tota la teoria tractada al llarg de l’unitat.

9. Quines activitats descartaries, quines deixaries?
Alguna de les activitats que descartaria són: una activitat que consisteix a copiar  el text a l’ordinador i senyalar les preposicions, ja que crec que no es tracta d’una dels objectius de l’àrea de la llengua castellana. També ometria alguna de les lectures proposades en el llibre, perquè personalment crec que hi ha un excés de lectures i que resulta completament impossible tractar-les totes de forma profunda al llarg del curs.

10. Series capaç de resoldre les activitats proposades?
Seria capaç de resoldre la gran majoria d’activitats proposades, però com a bon professor hauria d’ampliar els coneixements proporcionats al llibre text i també actualitzar-me sobre els mateixos. d’investigar i estudiar prèviament les unitats que es vagin a explicar per tal d’aprofundir sobre la matèria.

B. Compara llibres de diferentes anys i respon:
1. Pertanyen a la mateixa llei educativa?
LGE (1970),  LODE (1985), LOGSE (1990), LOE (2006)
Ambdós són de la llei educativa LOE (2006) un és del 2009 i l’altre del 2014.

2. Com evolucionen els enunciats, activitats, recursos, imatges, …?
En primer lloc cal dir que ambdós llibres pertanyen a la mateixa editorial barcanova però de diferent any. El llibre de text del 2014 té menys lectures en el llibre teòric, trobem més esquemes conceptuals, trobem activitats interdisciplinars com ara barrejar un experiment propi del medi natural amb una activitat de redacció del procés de treball científic. D’altra banda el llibre de text del 2009 té un llibre que engloba teoria, activitats i en canvi el llibre de text del 2014 està comprés per tres llibres un de teoria, un d’activitats, i un quadern d’activitats.

3. Hi ha una evolució didàctica? En què et bases?
Existeix un evolució didàctica basant-me en el fet que mentre el llibre de text de 2009 té un gran componen individualista i en canvi el llibre de text de 2014 té una concepció didàctica més grupal i interdisciplinar.

REFLEXIÓ: Sovint els llibres de text han representat els interessos d'una determinada societat, així per exemple hi podríem trobar il·lustracions de dones rentant plats i tenint cura dels infants, o persones de raça negre fent tasques pròpies d'esclaus. Nosaltres com a professors hem de tenir present que els llibres de text són una ajuda en la nostra tasca, però sempre sabent que podem anar més enllà del que posa en les  seves pàgines, utilitzant els nostres propis recursos.

No hay comentarios:

Publicar un comentario