miércoles, 18 de junio de 2014

TIPUS D'AVALUACIÓ



En aquesta sessió hem analitzat la definició d'avaluació segons Neus Sanmartí (Barcelona, 1943, professora i química catalana):

L’avaluació és el procés de recollida i anàlisis d’informació destinat a descriure la realitat, emetre judicis de valor i facilitar la presa de decisions.
  •  "Destinat a descriure la realitat": és a dir, amb la informació que em proporciona l'avaluació veig el que està succeint. De fet, el professor rep informació a través de l'expressió facils dels alumnes, la seva postura, etc.
  • "Facilitar la presa de decisions": és a dir, de l'avaluació  avaluació pots saber si l'alumne pot passar a un altre nivell superior.  El professor ensenya uns continguts i amb l'avaluació valora el grau d’adquisició d’aquells continguts, i  posteriorment, ha de decidir. 

L'avaluació  que s'utilitza per qualificar a l'alumne  sense anar més enllà,  és  una avaluació INÚTIL perquè si després d'una mala avaluació no s'indica a l'alumne quin ha estat el seu error, aleshores aquest no millorarà i no podrà avançar en el seu aprenentatge.


A continuació, hem posat en comú a classe els tipus d'avaluació que coneixement:  
-        Avaluació contínua.
-        Avaluació única.
-        Avluació formativa.
-        Avaluació trismestral .
-        Avaluació sumativa.
-        Avaluació global.
-        Avaluació interdisciplinar.
-        Autoavaluació.
-        Avaluació comunal.
-        Avaluació inicial.
-        Avaluació final.
-        Avaluació formadora.
-        Avaluació diagnòstica.

Les avaluacions anteriores es classifiquen:

Avaluacions segons EL MOMENT:
1.- INICIAL.
2.- CONTÍNUA.
3.- FINAL.
4.- ANUAL.
5.- TRIMESTRAL. 
Avaluacions  segons L'ABAST:
1.- GLOBAL.
2.- PARCIAL.
3.- INTERDISICIPLINAR.

Avaluacions segons LA FUNCIÓ: 
1.- DIAGNÒSTICA:  pot dur-se a terme en qualsevol moment.
2.- FORMATIVA: és quan algú forma a un altra, la presa de decisions perquè tingui lloc l’aprenentatge.
3. FORMADORA:  és la que els propis subjectes de l’avaluació són partíceps i creen el seu propi aprenentatge. Els alumnes detecten les seves mancances i prenen les seves pròpies decisions.   Els infants poden autoavaluar-se i a partir l’autoavaluació decidim cap a on tirar. L’avaluació formadora podria considerar-se autodidacta. L'avaluació formadora no té perquè ser un infant sinó que pot ser en grup.
4.- SUMATIVA:  és l’avaluació que es fa al final d’un procés per veure si s’han arribat a assolir els objectius finals plantejats. És la més tradicional.

Avaluacions segons ELS AGENTS  que intervenen: 
1.- AUTOAVALUACIÓ: cadascú s’avalua a ell mateix.
2.- COAVALUACIÓ: és l’avaluació entre els alumnes
3.- HETEROAVALUACIÓ: el professor fa l'avaluació als alumnes.  
4.- COMUNA: és l’avaluació que tothom avalua tothom.

AVALUACIÓ segons ELS REFERENTS: 
1.- NORMATIVA:  és l’avaluació que es fa segons una norma que estableix el professor.
2.- CRITERIAL: l'avaluació en base a un criteri universal que està estudiat i analitzat que aquella edat s’ha de saber això, aquesta és la que fa referència a les competències bàsiques i l’informe pisa.

No hay comentarios:

Publicar un comentario