En aquesta sessió hem tractat la distribució horària.
Segons el currículum d’Educació Primària (Decret 142/2007, de 26 de juny) la distribució horària anual ha d’incloure les següents matèries: llengua catalana
i literatura; llengua castellana i literatura; estructures lingüístiques
comunes; llengua estrangera; coneixement del medi natural, social i cultural;
educació artística; educació física; educació per la ciutadania i els drets
humans; matemàtiques; religió (voluntària), amb un total d’hores lectives de
5.250.
La interpretació de la taula de distribució horària
recollida en el currículum, tenint en compte que el curs escolar és de 35
setmanes, és la següent:
Per exemple llengua catalana i literatura té 140 hores
per cicle inicial, per tant, s’han de dur a terme dues hores i mitja semanals
de llengua catalana i literatura.
Cal destacar que el currículum d’Educació
Primària és comú per a totes les escoles, no obstant, cada escola disposa d’un
marge d’hores per dedicar-les a la matèria/es que consideri més rellevant per
l’aprenentatge dels seus alumnes. Així una escola que promogui el desenvolupament
artístic dedicarà gran part de les hores de lliure disposició a la matèria
d’educació artística a través de diferentes activitats com ara una visita al Conservatori de Barcelona.
L’equip directiu de cada centre és l’encarregat de
la distribució horària. Respecte d’això s’ha de tenir en compte que, la distribució horària és una tasca molt important perquè determina l’essència del projecte d’aprenentatge per això és sovint font de discussions entre els
docents així un grup pot considerar que s’ha de donar més importància a les
llengües, un altre a l’educació artística i un altre pot considerar que el més
adient és treballar a partir d’un projecte que englobi totes les assignatures.
<<ACTIVITAT>>
A continuació hem realitzat una activitat en
grups consistent a elaborar un horari
d’un curs de primària tenint en compte
les hores lectives obligatòries i dedicant les hores de lliure de disposició en
aquelles matèries que creguessim adients.
REFLEXIÓ: La distribució horària requereix que totes les persones
encarregades de realitzar-lo tinguin uns mateixos objectius educatius. De fet,
és extremadament complicat posar d’acord a professionals docents amb idees
didàctiques heterogències, i hem de procurar ser dialogants i cooperatius entre
nosaltres per tal d’aconseguir una distribució horària que compleixi amb totes
les fites. A l’aula al parlar de
la distribució horària han sorgit altres temes: com ara la forma en què la crisi econòmica ha
afectat a la mancança de recursos
humans disponibles a l’ensenyament públic. O bé la diferència entre un
funcionari interí i un funcionari titular. O bé la distribució de tasques entre
els professors tutors i especialistes. O bé l’horari laboral d’un docent.
No hay comentarios:
Publicar un comentario