En aquesta sessió hem dut a terme una activitat que consistia en dibuixar la nostra aula ideal. En Martí ens ha animat a que no possessim límits als nostres somnis, i que intentèssim innovar. Malgrat això, la majoria de nosaltres hem reproduït les aules que vam tenir quan anavem a educació primària.
Actualment,
l’aula és el punt de trobada de l’aprenentatge en tots els centres educatius.
A l’aula trobem cadires, taules, murals, pissares, etc. En la majoria
d’aules de primària trobem els treballs dels alumnes exposats, diversos murals,
en definitiva es tracta d’aules en què es pot apreciar que tant els alumnes com
el mestre se l’han fet seva.
Anteriorment,
predominava una distribució de l’aula per fileres en que la posició del mestre
tenia una situació preferent a un
extrem de l’aula. Aquesta
distribució de l’aula té un ser caire jeràrquic, disciplinari i uniforme, i
dirigit a un tipus d’aprenentatge en què els alumnes simplement havien de mirar
cap al professor per rebre les lliçons sense possibilitat de rebre cap més
estímul. No obstant, no té sentit una distribució en files si desitgem que els
alumnes tinguin un aprenentatge significatiu, perquè aquest ha de construir-se
a partir de l’intercanvi
d’informació, el treball cooperatiu, etc.
Personalment,
prefereixo la disposició de l’aula en petits grups en què
la posició del mestre no té un lloc determinat a l’aula. Aquesta distribució
permet que els alumnes tinguin un aprenentatge interactiu basat en l’intercanvi
d’informació i el treball cooperatiu, i el professor pot atendre a tots els
alumnes per igual. Cal també
destacar que existeix la possibilitat de distribuir l’aula en forma de
“U” en que els alumnes es veuen uns els altres
i en conseqüència hi ha més possibilitats d’interactuar.
REFLEXIÓ: Com a futurs de
professors hem de canviar la nostre mentalitat envers el disseny de l’aula,
així les aules no tenen perquè ser amb cadires i taules. De fet, alguns
educadors han proposat utilitzar a l’aula fitballs que són pilotes que obliguen
als infants tenir una bona postura corporal. També seria interessant potenciar en una aula racons de
lectura, espais d’experimentació, espais de treball en grup, etc. Finalment hem
de tenir sempre present, que entre l’aula els alumnes i el professor s’ha de
crear un vincle en el sentit en què ha de ser una aula creada pels mateixos
alumnes i professors en què cada espai i material tingui el seu significat.
No hay comentarios:
Publicar un comentario