martes, 17 de junio de 2014

LA NOSTRA AULA



En aquesta sessió hem dut a terme una activitat que consistia en dibuixar la nostra aula ideal. En Martí ens ha animat a que  no possessim límits als nostres somnis, i que intentèssim innovar. Malgrat això, la majoria de nosaltres hem reproduït les aules que vam tenir quan anavem a educació primària.
Actualment, l’aula és el punt de trobada de l’aprenentatge en tots els centres educatius.  A l’aula trobem cadires, taules, murals, pissares, etc. En la majoria d’aules de primària trobem els treballs dels alumnes exposats, diversos murals, en definitiva es tracta d’aules en què es pot apreciar que tant els alumnes com el mestre se l’han fet seva.
Anteriorment, predominava una distribució de l’aula per fileres en que la posició del mestre tenia una situació preferent  a un extrem de l’aula.  Aquesta distribució de l’aula té un ser caire jeràrquic, disciplinari i uniforme, i dirigit a un tipus d’aprenentatge en què els alumnes simplement havien de mirar cap al professor per rebre les lliçons sense possibilitat de rebre cap més estímul. No obstant, no té sentit una distribució en files si desitgem que els alumnes tinguin un aprenentatge significatiu, perquè aquest ha de construir-se a partir de  l’intercanvi d’informació, el treball cooperatiu, etc.
Personalment, prefereixo la disposició de l’aula en petits grups  en què la posició del mestre no té un lloc determinat a l’aula. Aquesta distribució permet que els alumnes tinguin un aprenentatge interactiu basat en l’intercanvi d’informació i el treball cooperatiu, i el professor pot atendre a tots els alumnes per igual.  Cal també destacar que existeix la possibilitat de distribuir l’aula en forma de “U” en que els alumnes es veuen uns els altres i en conseqüència hi ha més possibilitats d’interactuar.
REFLEXIÓ:  Com a futurs de professors hem de canviar la nostre mentalitat envers el disseny de l’aula, així les aules no tenen perquè ser amb cadires i taules. De fet, alguns educadors han proposat utilitzar a l’aula fitballs que són pilotes que obliguen als infants tenir una bona postura corporal.  També seria interessant potenciar en una aula racons de lectura, espais d’experimentació, espais de treball en grup, etc. Finalment hem de tenir sempre present, que entre l’aula els alumnes i el professor s’ha de crear un vincle en el sentit en què ha de ser una aula creada pels mateixos alumnes i professors en què cada espai i material tingui el seu significat. 



No hay comentarios:

Publicar un comentario